MBTI
MBTI – Myers-Briggs Type Indikator
Myers-Briggs Type Indikator (MBTI) er et værktøj til at bestemme din personlige “type” gennem en række spørgsmål, der besvares i en test. MBTI har bidraget til, at mange tusinde mennesker verden over har fået øget deres indsigt i og forståelse for både deres egen og andre menneskers adfærd.
Via testen får man afklaret, hvilken MBTI type, man passer bedst på. Der 16 forskellige typer. Hver MBTI type er omfattende beskrevet i det materiale, som følger med resultatet.
Sådan kan I bruge MBTI:
Testen er især god inden for teamudvikling og medarbejderudvikling, da testpersonens profil bliver kortlagt. I forbindelse med teamarbejde kan teammedlemmers typeindikator blive indsat i et samlet fælles, således at et overblik over, hvordan teamet opfatter verdenen og træffer beslutninger, kan blive italesat. Øget indsigt om kollegaernes forskellighed kan ofte forebygge konflikter. Samtidig lægger MBTI op til engageret dialog om forskellighed i organisationen og teamet. Dialogens udbytte er øget respekt for andre medarbejderes måde at arbejde, opfatte og træffe beslutninger på. Når teamet kender til hinandens forskellighed, er det nemmere at anerkende og værdsætte kollegaerne.
16 typer på 4 dimensioner: Hvad MBTI-testen måler:
Myers-Briggs Type Indikator måler en persons præferencer på fire dimensioner. “Scoren” af de fire dimensioner afgør testpersonens præference-profil. MBTI skelner mellem præferencer og kompetencer. En præference er, hvad en person alt andet lige vil foretrække. En kompetence er en tillært egenskab. De fire dimensioner er:
1. Dimension – ekstrovert (E) eller introvert (I):
Mennesker, som foretrækker ekstroversion, bruger deres energi ved at være alene og får energi ved at være sammen med andre mennesker. Det omvendte er gældende for introverte, som får energi ved at være alene. Ekstroverte er handlingsorienteret, mens introverte er tanke orienterede. Ekstroverte søger bredde i deres viden og indflydelse, mens introverte foretrækker dybde af viden og indflydelse.
2. Dimension – sansende (S) eller intuitiv (I)
Sansning og intuition er informationsindsamlings-funktioner. De beskriver, hvordan en person opfatter ny viden og information. Personer, der foretrækker sansning (S), stoler mere på information og data, som kan sanses af de fem sanser. For disse personer sker informationsindsamlingen vha. data og facts. Intuitivt-opfattende (I) mennesker stoler på information, som er abstrakt og teoretisk. Information fokuseret på fremtidige muligheder. Intuitive vægter indre fornemmelser, som pludselig dukker op i deres hoved, højt.
3. Dimension – tænkende (T) eller følende (F)
Tanke- og følelsesbaseret vurdering handler om, hvordan mennesker træffer deres beslutninger. De personer, der foretrækker tænkning, træffer beslutninger ud fra, hvad der synes rimeligt eller logisk. Dette står i modsætning til de mennesker, der træffer beslutninger på baggrund af empati med situationen, den største harmoni eller overvejer de involverede menneskers behov.
4. Dimension – vurderende (J) eller opfattende (P):
Mennesker med præference for J sætter pris på planer med stramme tidsfrister, og de bryder sig ikke om overraskelser i forhold til planen. De forventer, at andre mennesker gennemfører opgaver til aftalt tid og er fokuseret på resultater og mål. Derimod holder mennesker med P-præference af at diskutere planer, og det er ofte svært at få dem til at acceptere stramme tidsplaner. De er mere optaget af værdien af processen end resultaterne og målene.